Game review: Dead Island Riptide

dead-island-riptide-6Het Kuru virus keert terug in de spin off: Dead Island Riptide. Verkrijgbaar op Playstation 3, Pc, en Xbox360. Het virus maakt van de slachtoffers moordmachines, die enkel gestopt kunnen worden met bruut geweld. Een duistere, helse rit door een zonverlicht paradijs wacht op je in deze game.

Verhaal:

Zombies hebben meestal 1 van de 2 manieren om tot leven gewekt te worden, voodoo/duistere magie is, of een virale infectie. Het tweede is hier aan de hand, het virus is blijkbaar een bekende bij de bevolking op het eiland Palanai. Je raakt vast te zitten op dit eiland nadat je ontsnapt was aan de slachtoffers van het virus in Dead Island. Je helicopter landt op een vliegdekschip en de helden of eerder overlevenden worden als labratten gezien vanwege hun immuniteit. Het schip raakt aan wal en jij spoelt aan als drenkeling op Palanai. Welkom –terug- in de hel.  

Geluid:

dead_island_riptide_end_is_nigh_buckingham_palaceDe voice acting en geluiden zijn hetzelfde als het vorige game, hoewel er nu een aantal achtergrondgeluiden zijn bijgekomen. Het eiland is blijkbaar bezet door tijgers en olifanten. Hoewel hun geluid vaak zeer dichtbij klinkt, zal je nooit echt met deze fauna in contact komen. Een zegen eigelijk, want we weten niet wat het virus doet met de dieren, en met een aantal honderden klauwende bijtende ziektelijders die je maar al te graag als maaltijd zien, zou een zombietijger de zaak al helemaal hopeloos maken.

Graphisch:

Veel is er niet veranderd sinds het eerste game. Het eiland is nog altijd zonnig, dus veel dreiging raakt verloren, hoewel hier een oplossing voor is gevonden. Het eiland zit in een monsoenperiode, hierdoor valt de regen er met bakken uit de lucht. Het scherm krijgt een vuilgrijze tint en hierdoor is je gezichtsveld gehalveerd. Daar waar je zombies al van mijlenver kon zien aankomen, zijn het nu maar schimmen in een grijze wereld. Vaak zijn ze enorm vlakbij voordat je ze ziet. Dit zorgt voor een enorme spanning. Het spel is nog steeds zeer gewelddadig en je zal op het einde van de rit wel een olympisch zwembad kunnen vullen met het bloed dat in het rond spettert. Koppen spatten nog altijd open, armen kunnen nog altijd afgehakt worden en ledematen bengelen nog altijd wanneer je ze gebroken hebt. Al het goede van de vorige game is intact. Hoewel er hier en daar wel wat glitches zijn, zombies die na hun dood beginnen zweven, en zombies die door de vloer vallen…

Gameplay:

Dead-Island-Riptide-3Het spel bouwt verder van Dead Island, zoveel is nu wel al duidelijk. De 4 helden hebben de krachten en zwakten van de vorige game. Mocht je zeer gehecht zijn geraakt aan je karakter dan kan je deze importeren naar het spel en er verder mee gaan. Levels en inventory worden mee geimporteerd. Het spel heeft Rpg elementen, naarmate je quests doet krijg je experience, deze quests zijn soms nogal simpel: haal 5 autobatterijen. Soms zijn ze net iets moeilijker: ga naar locatie x, onderweg zal je wel de nodige weerstand tegenkomen en zoek naar item: y. Wat er niet gezegd wordt is dat er op locatie x een zeer sterke vijand staat en dat je enkel kan uitgaan van de moeilijkheidsgraad van de quest. Deze is eigelijk ook niet echt representatief van de echte moeilijkheid. Soms is 4 van de 5 schedels moeilijk en soms is dit een simpel gevecht.

Dead-Island-Riptide-review-1Een voorbeeld, ik moest op zoek gaan naar medicijnen in een warenhuis. Dit warenhuis was iets verder, na een aanvaring met een aantal zombies, kwam ik aan op de plaats waar ik de medicijnen moest vinden. Ik zag dat 7 zombies en een Brute me te wachten stonden. De zombies die mijn aanwezigheid hadden opgemerkt, werden al gauw het hoekje om geholpen en de geinfecteerden die nog aan het knabbelen waren op de voorganger hadden me pas door toen ik de trap afkwam. Opeens merkte ik dat er een prompt op het scherm kwam: druk op het vierkantje. Wat er toen gebeurde maakte van de rest van mijn avontuur een simpel spel tikkertje. Mijn karakter sprong in de lucht en moordde de zombies uit met een welgemikte trap. Geen staminakost, insta kill, en het enige wat ik nodig had was een hoogteverschil. Het spel is hiermee wel een beetje wispelturig, soms na een aanval zweef je nog even over de grond –of dit de bedoeling is is niet duidelijk- en krijg je meerdere klappen van de overlevende zombies. Meestal niets erg, want je rent gewoon de trap op en maakt de rest af. Mocht je toch sterven dan betaal je de Magere Hein een kleine toeslag en kan je terug beginnen met de overblijvende vijanden. De herdode doden komen niet meer terug en zo kan je eigenlijk missies ‘suiciden’. Dit is een gameplayvorm waar je je concentreert op 1 vijand ongeacht het gevaar. Veel sterven maakt niet uit aangezien je de kamers zo kan vrijwaren. Tijdrovende manier en zeer kostelijk, maar mogelijk. De instakilltrap werkt wel niet bij grotere vijanden. Dus toen ik tegenover de Brute kwam te staan lachte ik wel groen. Hij is traag dus zijn klappen ontwijken is niet echt een probleem. Daarbij komt ook nog eens dat zodra zijn armen gebroken zijn hij enkel kan bijten en kopstoten geven, dus een hilarisch dans en uithaalpatroon ontstond.

Later bouwde ik een goeiedag om tot een toorts door middel van aan liquid fire mod, en ineens was ik onstopbaar. De vijanden die in brand schieten worden schreeuwende ongevaarlijke toortsen en dan is het een kwestie van uithoudingsvermogen. Maar niet alle zombies zijn even makkelijk te verslaan, op afstand zijn er de ‘Spitters’, deze zombies spuwen gif vanop een afstand en spelen giffontein wanneer je dichterbij komt. Het gif is een bijtend zuur dat zeer brandbaar is. dus wanneer deze op andere zombies spuwen kan je ze gebruiken als toorts. Dan zijn er ook nog de ‘Floaters’. Deze drijven zeer rustig rond, en komen in actie wanneer jij te dicht in hun vaarwater komt. Grenadiers gooien stukken van hun lichaam die tot ontploffing komen. De Suicider is waarschijnlijk nog de meest zielige zombie van de hele groep. Hij strompelt zeer traag rond, en fluistert: HELP ME. Toon geen medeleven, want hoewel hij/zij misschien zeer veel leed heeft, zal hij/zij tot ontploffing komen wanneer je te dicht in de buurt bent. Dit zijn maar een paar van de vele verschillende zombies die je zal tegenkomen.

riptide-body-1Een plethora aan verschillende zombies is niet het enige dat nieuw is. Er is ook een nieuw personage dat je kan kiezen om de geinfecteerde rangen te verdunnen. John Morgan. Een ex soldaat, die een order weigerde en zich tegen het leger keerde. Nog steeds overtuigd van zijn plicht om mensen te helpen. Hij is zeer goed met zijn vuisten.

Conclusie: Een game die hier en daar een frameratedrop heeft, en waar de graphische glitches soms nogal raar en bevreemdend zijn. Desondanks deze probleempjes, is het een geslaagde hack en slasher met rpg elementen. Zij die genoten hebben van Dead Island, zullen van deze game genieten.

Pluspunten:

+ Gore

+ Wapens uitbouwen

+ varieteit zombies

Minpunten:

graphische glitches

– soms nogal onduidelijke minimap

Review door: Bart Verbeke

Deep Silver

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>